نوشته شده توسط : همیار

جراح قلب در روند جراحی ترمیم دریچه میترال، دریچه‌های آسیب‌دیده یا معیوب را ترمیم می‌کند. او معمولا این کار را بدون استفاده از قطعات مصنوعی انجام می‌دهد. دریچه میترال بیش از همه دریچه‌ها مورد ترمیم قرار می‌گیرد اما این جراحی برای درمان مشکلات مربوط به دریچه‌های آئورت و سه‌لتی (تری‌سکوپید) نیز کاربرد دارد.

ترمیم دریچه قلب نسبت به تعویض دریچه مزایای بالقوه‌ای دارد. از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خطر کمتر ابتلا به عفونت
  • احتمال کمتری وجود دارد که برای یک عمر مجبور به مصرف داروهای ضد انعقاد خون (رقیق‌کننده) شوید
  • حفظ نیروی ماهیچه قلب

جراحی تعویض دریچه قلب

وقتی نتوان دریچه قلب را ترمیم کرد، باید روی این عضو، جراحی انجام شده و دریچه عوض شود. معمولا برای بیماران مبتلا به بیماری دریچه آئورت، دریچه قلب تعویض می‌شود (به خصوص در مورد تنگی دریچه آئورت). البته در بعضی موارد می‌توان به جای تعویض این دریچه، آن را ترمیم نمود.

در روند جراحی تعویض دریچه قلب، دریچه معیوب (دریچه مادرزادی و اصلی) برداشته می‌شود و دریچه‌ای مکانیکی یا بیولوژیکی به عرض حلقوی دریچه مادرزادی، دوخته می‌شود. دریچه‌های جایگزین‌شده «زیست‌سازگار» هستند یعنی سیستم ایمنی بدنتان آن‌ها را پس نخواهد زد.

1- دریچه‌های بیولوژیکی

دریچه‌های بیولوژیکی (که به نام دریچه‌های زیست‌ساختی یا بافتی نیز شناخته می‌شوند) از بافت گاو (گاوی)، خوک (خوکی) یا انسان (بافت پیوندی از فردی دیگر (آلوگرافت) یا پیوند از خود فرد (هوموگرافت)) ساخته می‌شوند. احتمال دارد این دریچه‌ها از قطعاتی مصنوعی تشکیل شده باشند که باعث تقویت دریچه شده و تعویض دریچه را آسان‌تر کنند.

3- دریچه هوموگرافت

دریچه هوموگرافت (که به نام آلوگرافت نیز شناخته می‌شود)، دریچه قلب فرد اهداکننده‌ای است که پس از مرگ او، از آن استفاده می‌شود. این دریچه منجمد شده و در محلی استریل‌شده از آن نگه‌داری می‌شود. معمولا این نوع دریچه، جایگزین دریچه آئورت در کودکان یا جوانان می‌شود؛ به خصوص وقتی ریشه آئورت دچار نارسایی یا عفونت (التهاب پوشش داخلی قلب) شده باشد. هم‌چنین می‌توان با انجام عمل جراحی Ross، دریچه ریوی را با دریچه هوموگرافت تعویض کرد.

در ادامه ی مطلب وب سایت دکتر فروزان نیا جراح قلب میتوانید روش های جراحی دریچه قلب را مطالعه کنید.

 



:: بازدید از این مطلب : 55
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 31 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : همیار

زانو یکی از بزرگ ‌ترین مفصل ها و از آسیب پذیر ترین نواحی در بدن انسان است. استخوان موجود در مفصل زانو مستعد شکسته شدن و خارج شدن از مفصل است. همچنین غضروف ها، رباط ها و تاندون نیز آسیب می بینند و پاره می‌ شوند. در این مقاله به بررسی علل درد پشت زانو می پردازیم.

برخی آسیب های زانو با استراحت و مراقبت به مرور زمان بهبود می یابند در حالی که برخی دیگر نیاز به انجام عمل جراحی و به کار گیری روش های درمانی پیچیده دارند. گاهی بعضی از درد ها به دلیل برخی شرایط جدی مانند التهاب مفاصل هستند که به مرور زمان باعث آسیب به زانو می‌ شود. در ادامه این مطلب به توضیح برخی علل درد های پشت زانو و اقدامات لازم در مورد هرکدام می پردازیم.

ورزش برای درمان درد پشت زانو

درد ناحیه فرو رفته پشت زانو و درد پشت زانو به ترتیب اغلب توسط گرفتگی های عضلانی و نقاط محرک در عضلات پشت ساق پا، زانو و پشت ران ایجاد می شوند. خوشبختانه، آسیب های جدی مخصوصا در صورت نبود آسیب یا ضربه آشکار، به ندرت عامل بروز این درد ها می باشند.

افراد حتی در صورت ابتلا به فرسودگی های ساختاری همچون آسیب غضروفی می توانند با رفع گرفتگی های عضلانی درد زانو را کاهش داده و گاهی به صورت کامل برطرف کنند.

در ادامه مطلب، چند حرکت تمرینی (ماساژ) برای عضلاتی ارائه می شود که اغلب عامل ایجاد درد زانو هستند. افراد با انجام این تمرینات احساس بهتری در زانو های خود خواهند داشت.

گرفتگی رگ پشت زانو چپ و راست

رگ های داخل پای شما نیز می تواند مانند رگ های قلب شما دچار گرفتگی شود. در صورت گرفتگی رگ های پا، خون کمتری در پاهای شما جریان می یابد. به این مشکل، بیماری شریانی محیطی (PAD) گفته می شود.

بیماری PAD بیشتر در مورد گرفتگی رگ های پشت زانو و ران رایج است. اما رگ های شکم و کشاله ران شما نیز می تواند دچار گرفتگی شود. در واقع شما ممکن است بیش از یک گرفتگی داشته باشید.

برای بررسی احتمال PAD، پزشک ضربان قلب شما را ابتدا چک می کند. پای انسان عمدتاً با ماهیچه پوشانده شده است اما پزشک می تواند ضربان بیمار را از روی قوزک پا، پشت زانو و کشاله ران تست کند. ضربان باید در هر دو پا چک شود و وضعیت پوست هر دو پا نیز بررسی شود. در PAD، خون با اکسیژن کافی به پوست نمی رسد. بنابراین پوست در طول زمان سرد، نازک و براق شده و رشد موهای روی پا کمتر می شود.

علت درد پشت زانو

در زیر به توضیح شایع ترین علل درد پشت زانو و همچنین عارضه ها و آسیب هایی که نباید نادیده گرفته شوند می پردازیم.

- گرفتگی عضلات پا

گرفتگی به دلیل انقباض عضلات است. علاوه بر عضلات ساق پا، دیگر عضلات پا مانند عضلات پشت ران و زانو مستعد گرفتگی عضلانی هستند.

گرفتگی عضلات پا بیشتر در هنگام ورزش کردن یا در زمان بارداری اتفاق می افتد. علاوه بر این برخی عوامل می ‌توانند موجب گرفتگی عضلانی شوند که عبارت‌اند از:

✴ مشکلات عصبی پا

✴ كم‌ شدن‌ آب‌ بدن‌

✴ بیماری های عفونی مانند کزاز

✴ سم ها مانند سرب و جیوه در خون

✴ بیماری کبد

گرفتگی یا اسپاسم عضلانی به صورت ناگهانی اتفاق می افتد و به مدت چند ثانیه الی ۱۰ دقیقه طول می‌ کشد. پس از آن نیز ممکن احساس درد به مدت چند ساعت در عضلات باقی بماند.

- آسیب تاندون های پشت زانو

تاندون های پشت زانو از سه عضله تشکیل شده اند که تا ران ها ادامه می یابد. این عضلات عبارتند از:

  •  عضله گراسیلیس
  •  عضله سمی تندینوزوس
  •  عضله بای سپس (دو سر) ران

این عضلات در خم کردن زانو به شخص کمک می‌ کنند. کشیدگی تاندون های پشت زانو در صورت آسیب دیدگی یکی از این عضلات اتفاق می افتد. کشیدگی بیش از حد عضله نیز منجر به کشیدگیتاندون های پشت زانو می‌ شود. کشیدگی بیش از حد عضله می ‌تواند سبب پارگی آن شود که برای بهبود آن ماه ها زمان لازم است. آسیب به تاندون های پشت زانو باعث احساس درد ناگهانی می‌ شود. برخی از علائم دیگر عبارتند از:

  1.  ورم
  2.  کوفتگی
  3.  ضعف در پشت زانو

این نوع آسیب زانو بیشتر در بین ورزشکارانی که زیاد می ‌دوند مانند فوتبالیست ها، بسکتبالیست ها و تنیس بازها رایج است.

- پارگی منیسک زانو

منیسک زانو در واقع باعث استحکام و استقامت زانو می‌ شود. پاره شدن منیسک در ورزشکاران بیشتر بر اثر نشستن و چرخیدن روی زانو اتفاق می افتد. با بالا رفتن سن، بافت منیسک  ضعیف تر شده و انجام حرکات چرخشی آن ‌ها را بیشتر مستعد پاره شدن می ‌کند.

پاره شدن منیسک اغلب با صدای تق همراه است و ممکن است در ابتدا درد چندانی را به همراه نداشته باشد. پس از چند روز راه رفتن بر روی آن به مرور احساس درد بیشتر می‌ شود. برخی از علائم پارگی منیسک زانو شامل موارد زیر است.

 *كوفتگى‌ عضلات زانو

 *ورم

 *ضعف

*قفل شدن زانو

استراحت، بالا بردن اندام و گذاشتن یخ روی محل آسیب دیده سبب کم تر شدن درد و بهبود سریع تر می‌ شود. در صورت عدم بهبودی، درمان باید از طریق عمل جراحی انجام شود.زانو.

ادامه مطلب و سایت منبع:/https://dr-rezanaderi.com



:: برچسب‌ها: زانو , درد زانو ,
:: بازدید از این مطلب : 51
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 26 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : همیار
توده های بیضه شایع نیستند به طور معمول از هر 100 هزار نفر یک نفر مبتلا می شود. اما نکاتی هست که ضرورت دارد توجه کنیم.

 میزان شیوع تومور های بیضه در اقایان و میزان رشد آنها

وقتی ما اسم توده را می شنویم انتظار داریم سنین بالای 50 یا 60 باشد در حالی که تومور بیضه در آقایان بین 35 تا 40 سالگی است و در سن 15 تا 20 سالگی بعد از سرطان خون دومین سرطان شایع است .

نکته دوم سرعت رشد بسیار بالای این توده هاست . یادمان باشد توده های بیضه منشا آن سلولهای زائد است و این مساله حائز نکته مثبت و منفی می باشد . نکته منفی اینست که سرعت رشدشان بسیار بالاست و به طور متوسط در ماه دو برابر می شوند . پس اگر امروز یک شخصی در بدنش تغییرات بیضه شروع بشود 5 ماه دیگر این توده 32 برابر شده . 10 ماه دیگر حدود 1000 برابر شده و این رقم بسیار بالاست.

این قضیه اهمیت تشخیص و درمان سریع و به موقع را به ما نشان می دهد اما جنبه مثبتی آن اینست کسانی که تضاد بالای سلولی دارند و تقسیم سرعت سلولی بالاست بنابراین نسبت به درمانهایی مثل رادیوتراپی و شیمی درمانی بسیار حساس هستند پس اگر بتوانیم به موقع تشخیص بدهیم اینها کاملا درمان پذیر هستند و در موقع رادیوتراپی و شیمی درمانی شوند خوب می شوند.

علائم توده بیضه

اگر توده بیضه را همانزور که شما فرمودید خودمان معاینه کنیم شایع ترین علامت توده بیضه بزرگی بدون درد است وقتی این بزرگی بدون درد است و در ناحیه شرمگاهی اتفاق می افتد بیماران چون احساس درد نمی کنند و خیلی هم راحت نیستند به پزشک مراجعه کنند دیر مراجعه می کنند و به کرات دیدیم مریض به موقع مراجعه نمی کند در مواقعی می تواند بزرگی همراه با درد باشد و این موارد معدودی هست و کسی که داخل توده اش خونریزی اتفاق افتاده باشد و به صورت بزرگی و درد به همراه باشد.

ادامه مطلب



:: بازدید از این مطلب : 46
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 25 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : همیار

مشکل و درد در دیسک مهره ی 5 و 6 گردن در بعضی از موارد افراد را برای انجام کارهای خود دچار مشکل می کند. در این مقاله در رابطه با تشخیص و درمان دیسک گردن صحبت شده است.

دیسک گردن چیست؟

دیسک گردنی یک پد جذب کننده و نرم است که بین مهره های ستون فقرات گردنی (گردن) قرار دارد. ستون فقرات گردنی از شش دیسک گردنی تشکیل شده است. با ساییدگی و پارگی طبیعی که همراه با پیری است، دیسک گردن ممکن است شروع به تحلیل رفتن کند، در حالی که برخی از بیماران حتی هیچ علائمی را تجربه نمی کنند.

وقتی دیسک آسیب می بیند، معمولاً به دلیل فرسودگی (تحلیل رفتن) یا به علت فتق دیسک، می تواند منجر به درد گردن در اثر التهاب یا اسپاسم عضلات شود. در موارد شدید، درد و بی حسی می تواند در بازوها ناشی از تحریک عصب یا آسیب ناشی از نیشگون گرفتن عصب رخ دهد.

مشکلات دیسک گردن چگونه بوجود می آید؟

نخاع با انتقال سیگنال ها از مغز به اعصاب محیطی به عنوان نقطه ارتباط سیستم عصبی مرکزی بدن عمل می کند. هنگامی که مشکلات دیسک، مانند بیرون زدگی دیسک C5 و C6 در ستون فقرات گردنی رخ دهد، ممکن است بر ریشه های عصبی که در کنار نخاع هستند فشار وارد بیاید و این مساله می تواند منجر به بروز انواع علائم و مشکلاتی برای سلامتی شود. ما در این مقاله در برخی موارد برای راحتی، به جای عبارت دیسک C5 و C6 از عبارت دیسک مهره ی 5 و 6 گردن استفاده می کنیم.

اگر اخیرا در دیسک بین مهره های 5 و 6 گردن شما، بیماری دیسک برای شما تشخیص داده شده است، ممکن است سوالاتی از قبیل موارد ذکر شده در زیر برای شما پیش آمده باشد:

  1. علائم رایج مرتبط با بیرون زدگی دیسک مهره های C5 و C6 چیست؟
  2. دیسک بیرون زده چگونه تشخیص داده می شود؟
  3. برای جلوگیری از بدتر شدن اوضاع چه کاری می توانم انجام دهم؟
  4. آیا دردی را تجربه خواهم کرد؟
  5. تفاوت بیرون زدگی دیسک با فتق دیسک چیست؟

در این مقاله، ما به پاسخ همه این سوالات و شرح موارد دیگر خواهیم پرداخت.

بیرون زدگی دیسک یا فتق دیسک؟

ابتدا تفاوت بیرون زدگی دیسک را با فتق دیسک مورد بررسی قرار می دهیم. اگر چه این کلمات اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند، اما در واقع متفاوت هستند.

در صورتی که یک پارگی یا قطع شدگی لایه محافظ دیسک در مجاورت نخاع وجود داشته باشد، این عارضه فتق دیسک در نظر گرفته می شود و هنگامی که هیچ پارگی یا قطع شدگی در لایه های محافظ دیسک در مجاورت نخاع وجود نداشته باشد، این عارضه را بیرون زدگی دیسک در نظر می گیرند. جا به جایی دیسک و پارگی دیسک هر دو نام های دیگری هستند که ممکن است به جای فتق دیسک به کار برده شوند.

درمان دیسک گردن

در حالی که مراقبت های غیر جراحی مانند NSAID ها، ورزش، فیزیوتراپی و عمل کایروپراکتیک ممکن است به طور کامل اثر علائم دیسک گردن تخریب شده را درمان کند، اما اگر درد به مرور، به چنین درمان های غیر جراحی پاسخ ندهد، جراحی گردن قابل ارزیابی است. درمان های غیر جراحی عبارتند از: 

-ماساژ درمانی، یک ماساژ آرام ممکن است با کمک به شل شدن عضلات، افزایش جریان خون و ایجاد آرامش، تا حدودی تسکین یابد. اگر ماساژ باعث بدتر شدن درد می شود، بلافاصله متوقف شوید.

-روش مناسب خوابیدن، به پشت بخوابید و زانوهای خود را خم کنید و یک بالش زیر سر و گردن برای حمایت قرار دهید. به آرامی سر خود را به جلو تکان دهید، انگار که میگویید “بله”. موقعیت را به مدت 10 ثانیه حفظ کنید و سپس آرام باشید. 10 بار تکرار کنید. اگر با هر یک از این کشش ها احساس ناراحتی قابل توجهی کردید، بلافاصله متوقف شوید.

-فیزیوتراپی، تمریناتی را برای کشش عضلات گردن و به حداقل رساندن درد دیسک گردن ارائه می دهد.

-کاهش فعالیت، چرخش بیش از حد یا بلند شدن گردن ممکن است درد را در دوره بلافاصله پس از فتق دیسک افزایش دهد. پس فعالیت خود را به حداقل برسانید.

اگر درد ناشی از دیسک گردن بیش از 6 تا 12 هفته طول بکشد، یا اگر درد و ناتوانی شدید باشد، جراحی ستون فقرات می تواند گزینه مناسبی باشد. جراحی ستون فقرات برای دیسک فتق گردن به طور کلی بسیار قابل اعتماد است و می تواند با حداقل درد و عوارض پس از جراحی (اثرات ناخواسته) انجام شود.

ادامه ی مطلب و سایت منبع:/https://drabdolhoseinpour.com



:: برچسب‌ها: دیسک , دیسک گردن ,
:: بازدید از این مطلب : 42
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : همیار

صدمه به رباط صلیبی بر روی قدرت زانوی شما تأثیر می گذارد، در نتیجه باعث از بین رفتن قدرت و محدودیت در دامنه حرکت زانو می شود. برای بازگشت تحرک کامل ناشی از آسیب و پارگی شدید اغلب به عمل جراحی و توانبخشی و برخی تمرین های مناسب بعد از عمل رباط صلیبی احتیاج دارید.

دویدن بعد از عمل رباط صلیبی

آسیب های (ACL) یا پارگی رباط صلیبی برای دونده ها یک آسیب طاقت فرسا محسوب می شود و متأسفانه در طول ۳۰ سال گذشته نگرانی زیادی دراین باره بوده است. تقریباً ۱۰۰۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰۰ مورد پارگی رباط صلیبی قدامی در یک سال اخیر وجود داشته که اکثر این افراد برای دویدن و ادامه فعالیت های ورزشی به جراحی بازسازی رباط صلیبی نیاز داشتند.

از آنجا که توانبخشی بعد از عمل رباط صلیبی یک روند گسترده است، اکثر افراد برای اطمینان از بهبودی به دنبال فیزیوتراپی هستند. فیزیوتراپی متمرکز بر این است که ورزشکار دامنه حرکتی و قدرت عضلانی کافی را بدست آورد، که هر دو برای انجام مجموعه ای از فعالیت های ورزشی و دویدن مهم هستند.

ورزش های مناسب بعد از عمل رباط صلیبی
در اینجا سه تا از بهترین (و ایمن ترین) ورزش های مناسب برای بهبود روند درمان آسیب رباط صلیبی معرفی می شوند:

اسلاید پاشنه
بدون تحمل وزن باعث بهبود دامنه ی حرکتی زانو می شود. با نشستن روی زمین با زانوهای کاملا صاف و کشیده شروع کنید . زانوی صدمه دیده را به آرامی خم کنید و پاشنه خود را روی زمین به سمت خود بکشید. به آرامی پا را به حالت شروع برگردانید و ۱۰ بار تکرار کنید.

تقویت عضله چهار سر ران بعد از عمل رباط صلیبی
این حرکت نیز به صورت نشسته انجام می شود. برای این کار ، لازم است که زانوی صدمه دیده خود را به صورت صاف و کشیده روی زمین قرار دهید و زانوی دیگر را خم کنید. اکنون به آرامی عضله ی چهار سر ران سمت آسیب دیده را بدون حرکت دادن زانو و به صورت در جا و به مدت ۱۰ ثانیه سفت نگه دارید. به مدت ۶-۱۰ ثانیه انقباض را رها کنید. این حرکت را ۱۰ بار تکرار کنید.

خم کردن زانو در حالت دمر
ابتدا روی شکم با زانوهای صاف دراز بکشید. حالا زانوی صدمه دیده ی خود را خم کنید و پاشنه خود را به سمت باسن خود بکشید. پنج ثانیه نگه دارید. شل کنید. سپس ۱۰ بار تکرار کنید.

افزایش تدریجی خم شدن زانو بعد از عمل رباط صلیبی قدامی

به یاد داشته باشید که تمرینات شما باید به صورتی باشد که از بافت های ترمیم شده محافظت کند. تمرینات کششی خمشی می توانند باعث صدمه شوند، اما لازم نیست دو هفته اول پس از جراحی به اندازه ی زیاد فشار بیاورید. توجه به این نکته ضروری است که اگر جراح ارتوپد، منیسک را نیز ترمیم کرده باشد ، دامنه حرکت زانوها به طور کلی باید برای ۶ هفته اول از کشش کامل تا خمیدگی ۹۰ درجه محدود شود.

دو تمرین خمشی اصلی شامل موارد زیر است:

اسلاید پاشنه
در حالت نشسته با زانو های کشیده ، پاشنه خود را روی یک سطح لغزنده (مثلا کاشی) با یک حوله صاف یا مشابه زیر پاشنه خود قرار دهید. پاشنه را به سمت خود بکشید و بدین ترتیب زانوی خود را خم کنید. ۲۰-۳۰ بار تکرار کنید.

دامنه حرکت زانو در حالت دمر

بر روی شکم خود دراز بکشید ، یک کمربند بلند یا طناب را دور مچ پای خود بپیچید و انتهای دیگر را بالای سر خود نگه دارید. کمربند را به سمت بالا بکشید تا زانوی شما خم شود. حدود ۵ دقیقه با فواصل ۳۰ ثانیه کشیدن کمربند را انجام دهید.

سایت منبع: https://dr-rezanaderi.com/1862



:: برچسب‌ها: رباط صلیبی , عمل رباط صلیبی ,
:: بازدید از این مطلب : 52
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 7 تير 1400 | نظرات ()