نوشته شده توسط : همیار

امروزه این سوال ذهن خیلی از افراد را درگیر کرده است که کدام دستگاه لیزر بهتر است؟ شما به عنوان متقاضی لیزر موهای زائد باید حتما در مورد دستگاه و کمپانی سازنده دستگاه تحقیق کنید، زیرا دستگاه های تولید کننده طول موج الکساندرایت بسیارند، این دستگاه ها از ۵-۶ هزار تا ۱۵۰ هزار دلار امریکا قیمت دارند و قطعا کارایی آنها با هم یکسان نیست.

 تفاوت دستگاه لیزر الکس و سیستم نوری IPL چیست؟

سیستم های نوری (IPL) به هیچ عنوان عملکرد لیزر الکساندرایت را ندارد و فقط نوعی پرتو تقویت شده هستند که به اشتباه به آنها لیزر هم می گویند. معمولا در سیستم های نوری بر روی سطح بدن از ژل استفاده می گردد.

راستی دقت کنید که دستگاه E light هم از خانواده ی سیستم های نوری است.

در دستگاه های لیزر پرتوان مثل: الکس و دایود عمدتا از ژل استفاده نمی شود. در اکثر دستگاه های لیزر از ژل استفاده نمی شود.

لیزر موهای زائد برای پوست تیره

دستگاه جنتل مکس پرو مجهز به لیزر اندیگ میباشد که با طول موج ۱۰۶۴مناسب برای پوست ها و نواحی تیره است، در نتیجه با حداکثر ایمنی کار برای شما انجام می شود. استفاده از لیزر الکساندرایت برای پوست های تیره و نواحی تیره بدن منجر به عدم جوابدهی خواهد شد، البته اگر با درجات بالا استفاده شود که قطعا سوختگی به دنبال خواهد داشت. لیزر اندی یگ برای این نواحی طراحی شده و می توان با حداکثر توان به حذف موهای این ناحیه اقدام کرد.

 

آیا موهای نازک و کرکی را می توان لیزر کرد؟

خوب به طور قطع باید بگویم نهههه. هیچ لیزری حتی برند آمریکایی آن برای رفع موهای زائد کرکی مناسب نیست. اگر برای این نواحی از لیزر استفاده کنید، کاملا نتیجه ی عکس خواهد داشت. یعنی تمام موهای کرکی شما، ضخیم و سیاه می شوند مخصوصا در نواحی صورت و بازو!

بنابراین قبل از لیزر موهای زائد، توسط پزشک متخصص معاینه شوید تا نوع موهای شما به درستی تشخیص داده شود.

چرا نمی توان پوست های برنزه به وسیله آفتاب یا سولاریوم را لیزر کرد؟

مگر لیزر Nd;Yag مخصوص پوست های سبزه و برنزه نمی باشد؟ پس از برنزه شدن به وسیله آفتاب و یا سولاریوم آنچه که به ظاهر هم زیبا و جذاب است، مولکول های دی ان ای آسیب دیده هستند که خودشان را از بین می برند تا سرطانی نشوند.

از سوی دیگر پس از برنزه شدن با روش های فوق، پوست به شدت خشک و آسیب پذیر است به همین دلیل تاباندن اشعه لیزر بر روی پوست خشک و آسیب دیده منطقی نمی باشد.

به همین دلیل است که از پس از حمام آفتاب و یا سولاریوم تا چندین ماه اجازه انجام لیزر موهای زائد را نخواهید داشت. اما پوست هایی که ذاتا (مادرزادی) سبزه و برنزه هستند بله به سادگی می توان با استفاده از لیزر اِندی یَگ آنها را لیزر نمود. پیش از شروع لیزر و مشاوره با پزشک، تعیین می گردد که کدام نواحی بدن شما با لیزر الکساندرایت و کدام نواحی با لیزر اندی یگ لیزر صورت بگیرد.

علت متفاوت بودن قیمت لیزر الکساندرایت

در حال حاضر در سیستم های درمانی ایران از برندهای آسیای شرقی ( چین و کره و…) تا برندهای اروپایی (ایتالیایی) و نیز برندهای امریکایی لیزر “الکساندرایت” موجود می باشد. به همین دلیل با توجه به نوع دستگاه و کشور سازنده آن قیمت ها متفاوت است.

صرفا استفاده از یک دستگاه خوب نمی تواند ضامن جوابگویی و یا عدم عارضه برای شما باشد. اگر دستگاه جنتل مکس پرو با تنظیمات صحیح استفاده نشود، می تواند سبب سوختگی پوست شود.

 لوازم مصرفی یکی از مولفه هایی است که در قیمت لیزر موهای زائد موثر می باشد.

لوازم مصرفی شامل چند بخش می شود. بخش لوازم مصرفی اختصاصی لیزر که به طور مثال شامل لنزها، گاز مصرفی و… می باشد. با توجه به وضعیت دلار، قیمت لوازم مصرفی، طی سال ۹۷ تا  ۹۸ تقریبا سه برابر شده است. جالب تر اینکه تفاوت قیمت لوازم اصل دستگاه با لوازم مصرفی فیک و چینی گاهی بین ۵ تا ۱۰ برابر است.

یکی از لوازم پرمصرف دستگاه های کندلا window می باشد. این لایه آخرین لایه ای است که اشعه لیزر از آن عبور می کند. window جز لوازم پرمصرف محسوب می شود چرا که به علت ایجاد آلودگی های غیر قابل شست و شو، باید تعویض شود.

منبع: https://drmajidzadeh.com/178/



:: بازدید از این مطلب : 45
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : همیار

ورزش کیک بوکسینگ و کاردیو کیک بوکسینگ (هوازی)، یک روش عالی برای سوزاندان کالری، تقویت مقاومت بدن و فشار آوردن به عضلات هسته ی بدن است. با وجود این که این ورزش ممکن است پیچیده به نظر برسد، اما بعد از یاد گرفتن حرکت های پایه، شما به راحتی قادر به بالا بردن سطح تمرینات خود خواهید بود. در این مقاله به صورت تصویری حرکات کیک بوکسینگ را به شما معرفی می کنیم.

انواع حرکات کیک بوکسینگ

با وجود اینکه یک ورزشکار حرفه ای، مثل یک سمفونی دقیق از حرکات جسمانی به نظر می رسد، در واقع کیک بوکسینگ تنها از چند حرکت تشکیل شده است.

ضربه ها

ضربه ها ساده ترین گروه حرکات کیک بوکسینگ هستند. ضربه های مجاز در این ورزش، بستگی به سبک های کیک بوکسینگ دارند. روش های متفاوتی برای ضربه زدن به حریف وجود دارد:

• جب- ساده ترین نوع ضربه در کیک بوکسینگ است. این ضربه توسط دست جلوتر، به سر یا بدن حریف حمله می کند.

• کراس- این ضربه معمولاً بعد از جب، با زاویه به حریف وارد می شود.

• آپرکات- این مشت، از پایین، رو به بالا، به چانه ی حریف حمله می کند.

• هوک- این ضربه، توسط بازو با زاویه 90 درجه، با چرخش بدن، از بغل به حریف حمله می کند.

• مشت چکشی- این مشت، برای ضربه زدن به حریف از وزن بدن کمک می گیرد. و متشکل از حرکت های نیمه چرخشی، و عمودی است.

• آرنج- در این ضربه، به جای مشت از آرنج کمک گرفته می شود و بسیار قدرتمند است.

• زانو- معمولاً از پایین به بالا، یا با زاویه، به حریف وارد می شود.

لگدها

لگد در کیک بوکسینگ یک راه برای خنثی کردن حریف است.

• لگد از جلو- این ضربه، لگد پایه شما بوده، و به وسیله ی پاشنه ی پا، صورت و سینه ی حریف را هدف قرار می دهد.

• لگد از بغل- این لگد به حریف از بغل ضربه زده و با بلند کردن زانو شروع می شود.

• لگد از پشت- این لگد، از پشت شروع به حرکت می کند.

• لگد هلالی- با یک حرکت برشی، با بالا، یا پنجه ی پا، به حریف ضربه می زند.

• لگد چرخشی- این لگد، از پشت شروع شده، و با چرخش پهلو رو به جلو، ادامه می یابد.

حرکات دفاعی

تقریباً تمام ورزشکاران حرفه ای بر این باورند که بازی دفاعی، یکی از مهمترین اصول موفقیت است. این حرکت های دفاعی، از آسیب دیدن شما جلوگیری کرده، و حرکات تهاجمی شما را تکمیل می کند.

• دفع- در این حرکت، شما با استفاده از دست، ضربه ی حریف را در میانه ی راه، منحرف کرده، و مسیر حرکت آن را تغییر می دهید.

• جاخالی- اگر قرار باشد یک حرکت دفاعی یاد بگیرید، جاخالی بهترین گزینه است، که در آن با چرخاندن بدن در زمان مناسب، ضربه ی حریف از کنار شما رد می شود.

• گارد- اگر شما راست-دست هستید، پای چپ، جلو، و پای راست، کمی عقب تر قرار می گیرند. زانوهای شما نرم و آماده ی حرکت، و هسته ی بدن شما، آماده ی عکس العمل است. دست ها به حالت آماده باش، رو به روی گونه های شما قرار دارند. البته سبک های متفاوت، گاردهای متفاوتی دارند.

برای آشنایی حرکات بیشتر کیک بوکسینگ روی لینک زیر کلیک کنید:

 http://espinclub.ir/18108/



:: بازدید از این مطلب : 16
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : همیار

 

درصد گرفتگی رگ قلب چطور مشخص می شود؟

 

رگ های قلب به طور طبیعی دیواره های داخلی صافی داشته و جریان خون را به آسانی از خود عبور می دهند. اگر دیواره های رگ قلب با پلاک های چربی، کلسیم و ضایعات دیگر پر شوند، گرفتگی عروق قلب اتفاق می افتد. اینکه چه روش درمانی برای درمان این بیماری مناسب است، بستگی به درصد گرفتگی رگ قلب دارد. در این مقاله توضیح می دهیم که میزان گرفتگی عروق با چه روش هایی تخمین زده می شود و چه روش درمانی مناسب هر میزان گرفتگی است.

نوار قلب یا الکترو کاردیوگرام (ECG):

 در این آزمایش، پیام های الکتریکی در هنگام انتشار به سرتاسر قلب ثبت می شوند. نوار قلب اغلب سکته های قلبی گذشته یا در حال رخداد را بیان می کند.

اکوی قلب:

در اکوی قلب یا اکو کاردیوگرام با استفاده از امواج صوتی، تصاویری از قلب به دست می آید. اکوی قلبی در تشخیص عملکرد مناسب هر ناحیه ای از قلب به پزشک کمک می کند. بخش هایی از قلب که حرکات ضعیف تری دارند امکان دارد در اثر بروز یک حمله قلبی یا عدم دریافت مقادیر کافی اکسیژن دچار آسیب شده باشند. این عارضه می تواند نشانه ای از بیماری شریان های کرونری یا دیگر مشکلات قلبی باشد.

 

تست استرس یا تست ورزش:

یکی از روش های تشخیص درصد گرفتگی رگ قلب تست ورزش است. در صورتی که علائم و نشانه ها اغلب در حین ورزش و فعالیت بروز دهند، پزشک از بیمار خواهد خواست تا در حین انجام آزمایش نوار قلب بر روی یک تردمیل یا دوچرخه ثابت ورزش کند. گاهی اوقات، آزمایش اکوی قلب نیز در حین فعالیت انجام می شود که با نام تست استرس اکو شناخته می شود. در برخی موارد، به جای ورزش کردن از دارو های محرک قلبی استفاده می شود.

 

اسکن هسته ای قلب

تست اسکن هسته ای قلب شبیه به تست استرس ورزش بوده اما آزمایش تصویر برداری نیز به نوار قلب اضافه می شود.

در این آزمایش، یک رنگ مخصوص به جریان خون وارد شده و با استفاده از دوربین های مخصوص نواحی دریافت کننده جریان خون ناکافی مشخص می شوند.

تست استرس هسته ای جریان خون رونده به قلب را در هنگام استراحت و فعالیت سنجش می کند.

آنژیوگرافی قلب

پزشک در حین کاتتر گذاری قلب، یک کاتتر را به آرامی به شریان یا ورید کشاله ران، گردن یا بازو وارد کرده و تا به قلب هدایت می کند.

تصویر برداری اشعه ایکس برای هدایت کاتتر به محل مناسب خود استفاده می شود.

گاهی اوقات، رنگ مخصوصی نیز از طریق کاتتر به جریان خون وارد می شود تا به نمایان شدن بهتر عروق خونی و تعیین درصد گرفتگی رگ قلب کمک کند.

در صورت ابتلا به انسداد های نیازمند درمان، یک بالون از طریق کاتتر به محل انسداد فرستاده شده و با متورم شدن خود در آن محل مسیر جریان خون را باز می کند.

اغلب، یک لوله تور مانند به نام استنت نیز در محل انسداد جایگذاری می شود تا رگ را باز نگه دارد.

 

سی تی اسکن قلب:

سی تی اسکن قلب می تواند در مشاهده رسوبات کلسیم موجود در شریان ها به پزشک کمک کند.

این آزمایش درصد گرفتگی رگ قلب را مشخص کرده و در صورتی که مقادیر قابل توجهی از کلسیم در عروق خونی وجود داشته باشد، تشخیص بیماری شریان های کرونری برای بیمار تایید می شود.

 

سی تی آنژیوگرافی کرونری:

در این آزمایش یک رنگ مخصوص از طریق خط وریدی به بیمار داده شده و با استفاده از سی تی اسکن تصاویر دقیقی از شریان های قلبی ارائه می شود.

روش درمانی گرفتگی رگ قلب با شدت های مختلف

پس از انجام آزمایشات لازم برای تعیین درصد گرفتگی رگ قلب، پزشک روش درمانی مناسب را به بیمار پیشنهاد می دهد.

در موارد خفیف تا متوسط گرفتگی عروق، از درمان های دارویی و در موارد شدید از روش های باز کردن عروق قلب مانند آنژیو پلاستی و استنت گذاری و عمل باز قلب استفاده می شود.

درمان گرفتگی خفیف رگهای قلب با تغییر سبک زندگی

داشتن یک سبک زندگی سالم برای رفع پلاک های شریانی و درمان عروق های مسدود شده قلب ضروری است.

وقتی پزشک تشخیص دهد که درصد گرفتگی رگ قلب پایین است، دستورالعمل هایی به بیمار می دهد که در زندگی روزانه خود رعایت کند تا گرفتگی مختصر رگ ها از بین برود.

از جمله عادت های مناسب در سبک زندگی می توان به موارد زیر اشاره کرد:



:: بازدید از این مطلب : 25
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : همیار

اکثر افراد مبتلا به افتادگی دریچه میترال هیچ نشانه ای ندارند. یک موقعیت استرس زا، مانند زایمان، تغییر شغل یا بیماری ویروسی، می تواند باعث ایجاد علامت شود که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  1.  ضربان قلب نامنظم یا تپش قلب، به خصوص در حالی که به سمت چپ دراز کشیده باشید.
  2.  درد قفسه سینه تیز یا فشار آورنده، که از چند ثانیه تا چند ساعت باقی می ماند و معمولا به ایسکمی میوکارد مربوط نمی شود (یعنی حمله قلبی تهدید کننده نیست).
  3.  خستگی و ضعف. حتی پس از تمرین سبک
  4.  سرگیجه
  5.  سیاهی رفتن چشم.  هنگام بلند شدن از صندلی یا تخت
  6.  تنگی نفس
  7.  سطح انرژی پایین، اغلب به علت سندرم خستگی مزمن، تشخیص داده می شود.

علل افتادگی دریچه میترال

برای اکثر افراد، علت پرولاپس دریچه میترال ناشناخته استبعضی از افراد ممکن است شرایط را به ارث ببرند، به خصوص آنهایی که به اختلالات بافت همبند مانند سندرم مارفان مبتلا هستند.

سندرم مارفان یک اختلال ارثی بافت همبند است که باعث ایجاد اندام هایی با طول غیر طبیعی ، مفاصل شل و آنوریسم در آئورت، شریان اصلی قلب، می شود.

بسیاری از افراد مبتلا به افتادگی دریچه میترال دیس اتونومیا، عدم تعادل سیستم عصبی اتونومیک، دارند. اتونوم بخشی از سیستم عصبی است که کنترل عملکرد  غیر ارادی بدن مانند تنفس و ضربان قلب را بر عهده دارد. این حالت ممکن است منجر به ایجاد علائم زیادی شود که معمولا جدی نیستند.

غذاهای مفید برای افتادگی دریچه میترال

رژیم غذایی می تواند علائم افتادگی دریچه میترال مانند درد قفسه سینه، تپش قلب و خستگی را به میزان قابل توجهی کاهش یا تشدید کند. رژیم غذایی همچنین می تواند از بروز عوارض قلبی و سایر مشکلات سلامتی با شل شدن دریچه قلب جلوگیری کند. رژیم غذایی برای افراد مبتلا به افتادگی دریچه میترال شامل غذاهایی است که حاوی ویتامین ها و مواد معدنی متنوع هستند. منیزیم و ویتامین B6 تاثیر زیادی در جلوگیری و بهبود پرولاپس دریچه میترال دارند. از جمله غذاهای مفید برای دریچه میترال عبارتند از:

  • غذاهای ذریایی
  • میوه هایی مانند آووکادو، موز، انجیر
  • غلات کامل
  • حبوبات
  • سبزیجات
  • آجیل ها

اجتناب از غذاهایی که برای دریچه میترال ضرر دارند

باید درک کنید که موارد خاصی باعث بدتر شدن بیماری قلبی می شوند. برای بهبود بیماری خود حتما از غذاهای زیر دوری کنید:

  • قهوه
  • شکلات
  • نوشابه های گاز دار
  • شیرینیجات
  • فست فود ها

جهت اطلاعات بیشتر درباره ی افتادگی دریچه میترال به این سایت مراجعه نمایید.



:: برچسب‌ها: دریچه میترال ,
:: بازدید از این مطلب : 17
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : همیار

دلایل زیادی برای احساس خارش در شب وجود دارد که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

هورمون‌ها 

ترشح برخی از مواد خاص همچنین در طول ساعات مختلف شبانه روز متفاوت است و در شب، شما سیتوکین های بیشتری ترشح می کنید ، که التهاب را افزایش می دهد. در نتیجه، تولید کورتیکواستروئیدها –هورمون هایی که التهاب را کاهش می دهند – کند می شود. همین امر می‌تواند علت خارش بدن در شب باشد.

علاوه بر این عوامل، پوست شما در شب آب بیشتری از دست می دهد. همانطور که ممکن است متوجه شده باشید، در طول ماه های خشک زمستان، پوست خشک شده احساس خارش می کند.

 تمرکز بیشتر هنگام خارش بدن در شب

هنگامی که در طول روز، پوست احساس خارش می کند، کار کردن و انجام سایر فعالیت ها، فکر شما را از این احساس آزاردهنده منحرف می کنند. به هنگام شب، ذهن کمتر دچار حواس پرتی می شود، که این امر ممکن است باعث شود، شما احساس خارش شدیدتری داشته باشید.

درمان گیاهی خارش بدن در شب

اگر اضطراب پوست شما را تحریک می کند، تکنیک هایی مانند مدیتیشن، یوگا یا آرامش عضلانی پیش رونده را امتحان کنید تا ذهن شما آرام شود.

خاریدن بدن در شب

همچنین شما می توانید برای درمان خارش پوست در شب ، با یک روان درمانگر (CBT) ملاقات کنید. این برنامه به شما کمک می کند برخی از افکار مضر و اعمالی که اضطراب شما را تشدید می کنند، از بین بروند.

شما می توانید این درمان ها را نیز امتحان کنید:

 



:: برچسب‌ها: خارش بدن ,
:: بازدید از این مطلب : 19
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : همیار

در این مقاله قصد داریم به دلایل ایجاد واریکوسل، رانندگی بعد از عمل واریکوسل، و اختلال نعوظ در اثر واریکوسل صحبت کنیم…

واریکوسل چیست؟


واریسی شدن و برجستگی وریدهای بیضه را اصطلاحا واریکوسل می گویند. واریکوسل شایع ترین عامل ناباروری در مردان است، بطوریکه شیوع آن حدود ۱۵ درصد جمعیت آقایان را در بر میگیرد.

در ۳۰ درصد مواقع افرادی که به دلیل ابتلا به واریکوسل دچار ناباروری شده اند، ناباروری اولیه (شخص تا کنون بچه دار نشده است) دارند و ۷۰ درصد دیگر دچار ناباروری ثانویه (یعنی شخص قبلا” توانایی فرزند آوری و بارور کردن را داشته است اما اکنون ناباروراست) می باشد.

که این امر نشان دهنده ی این است که آسیب واریکوسل به بیضه و اسپرم سازی وابسته به زمان است. یعنی با گذشت زمان آسیب بیشتر شده و امکان ناباروری هم افزایش پیدا می کند.

دلایل ابتلا به واریکوسل


واریکوسل به سه درجه، گرید ۱( خفیف)، واریکوسل گرید ۲ (متوسط) و گرید۳ (شدید) تقسیم می شود. در این مقاله بطور ویژه راجع به واریکوسل خفیف یا درجه ۱ صحبت میکنیم. در کل دو دلیل عمده برای این آسیب ذکر شده است:

  • برگشت خون وریدی حاوی مواد مضر به داخل بافت بیضه
  • افزایش دمای بیضه ‌وگرم شدن آن

 

واریکوسل خفیف یا گرید ۱

در جستجوی علائم واریکوسل خفیف یا گرید ۱ ، برجستگی های روی بیضه، با چشم قابل دیدن نیستند و معمولا پزشک از شما می خواهد تا نفس خود را در سینه حبس یا فشاری بر شکم خود وارد کنید، تا ورید های بیضه را بتواند لمس و تشخیص دهد.

آیا واریکوسل گرید یک باعث ناباروری شده و نیاز به جراحی دارد؟

واریکوسل گرید ۱ معمولا باعث ایجاد ناباروری نمی شود. اما در مواردی که آزمایشات نشان دهنده ی اختلال در اسپرم شخص باشند و شخص، دلیل دیگری برای ناباروری نداشته باشد، (با در نظر گرفتن و چک کردن شراط سلامت همسر) در این حالت واریکوسل گرید ۱، نیاز به جراحی دارد. یکی از نکات قابل توجه در واریکوسل افزایش میزان شکست DNA اسپرمها (DFI)، افزایش شانس ناپایداری جنین و در نتیجه افزایش شانس سقط جنین حاصله هست. 

آیا واریکوسل باعث اختلال نعوظ می شود؟

ادامه مطلب



:: بازدید از این مطلب : 18
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 24 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : همیار

اکثر مردم یک گرفتگی عضله را به دلیل فعالیت بیش از حد به خصوص در یک محیط گرم تجربه کرده اند. هرچند اسپاسم عضلانی نادر است اما اگر طولانی شود یا دائما تکرار شود، باید با یک پزشک برای ارزیابی آن مشورت کرد.

تشخیص اسپاسم عضلانی

تشخیص اسپاسم عضلانی معمولا با تاریخچه و معاینات فیزیکی  شروع میشود. شناخت شرایط پیرامون گرفتگی بسیار کمک کننده است.

  • آن ها کی آغاز میشوند؟ چه مدت طول میکشند؟ هرچند وقت یکبار رخ میدهند؟ آیا منظم هستند یا بصورت تصادفی رخ میدهند؟ آیا همیشه دسته خاصی از ماهیچه ها درگیر میشوند؟
  • سایر اطلاعات نیز سودمند هستند نظیر: آگاهی از سلامت عمومی بیمار، بیماری اخیر احتمالی، داروی احتمالی مصرفی شامل داروهای تجویز شده، داروهای بدون نسخه؛ مکمل های غذایی و یا داروهای گیاهی.
  • تاریخچه پزشکی قبلی ممکن است سرنخی از دلیل گرفتگی عضلات به ما بدهد. این تاریخچه میتواند شامل ابتلا به دیابت، هیپوتیروییدیسم، بیماری کلیوی یا صدمه به طناب نخاعی باشد.
  • فعالیت و کار فرد میتواند مهم باشد.
  • محیط هم میتواند با توجه به گرمای آن و علائم کم آبی بدن حائز اهمیت باشد.

معاینات فیزیکی

گاهی اوقات انجام معاینات فیزیکی ممکن است به دلیل اینکه در زمان جلسه معاینه گرفتگی رخ نداده باشد طبیعی و نرمال باشد. با این وجود این معاینات در یافتن مشکات اساسی سلامت بیمار استفاده میشوند که در تشخیص اسپاسم عضلانی کمک کننده است. برای مثال در فردی با شکایت از گرفتگی عضلات پا؛ در معاینات ممکن است پراکندگی نبض در پا دیده شود. آترواسکلروز (تصلب شرایین) ممکن است با نبودن نبض در اندام درگیر مرتبط باشد.

در کسانی که درد ناشی از گرفتگی عضله صاف دارند، درد آنقدر شدید است که فرد به اورژانس مراجعه کنند. تاریخچه و معاینات فیزیکی برای یافتن منبع درد انجام میشود  و بطور همزمان برای کنترل درد و علایم تلاش می شود. سنگ کلیه یا درد کیسه صفرا گاهی اوقات نیازمند تجویز داروی ضدالتهاب یا ضد درد روانی است. آن ها غالبا همراه تهوع و استفراغ اند و این علایم نیز درمان خود را دارند. بعضی بیماران با درد روده ممکن است با گرفتگی لوله گوارشی، درد شکمی و یبوست یا اسهال مراجعه کنند.

آزمایش خون

در بیماران با اسپاسم عضلانی مداوم و مکرر که عامل آن با تاریخچه و معاینات فیزیکی به سادگی قابل تشخیص نیست؛ ازمایش دادن برای یافتن عوامل مستعد کننده الزامی است. آزمایشات خونی با توجه به شرایط  و معاینات ممکن است درخواست شود. تست های خونی شامل شمارش سلول های خونی (CBC) برای بررسی کم خونی، الکترولیت ها (به خصوص سدیم، پتاسیم، کلسیم ومنیزیم) گلوکز و کراتینین (برای بررسی عملکرد کلیه) هستند. تست های عملکرد تیرویید نیز شاید انجام شود.

اگر اسپاسم عضلانی  طولانی شود ممکن است یک سرطان باشد که در آن ماهیچه درحال تحلیل و صدمه است. یک آزمایش CPK (کراتین فسفوکیناز) برای این موضوع استفاده میشود که یک آنزیم است که توسط بافت ماهیچه ای درحال آسیب به جریان خون ترشح می شود.

اگر یک سرطان تشخیص داده شود که درآن گرفتگی ها ناشی از اختلال عصب یا ماهیچه باشد؛EMG  برای تشخیص اینکه عامل ماهیچه است یا عصب یا هردو، انجام میشود.

اگر سرطان مربوط به بیماری عروق محیطی باشد تست خونی شامل ABI که فشار خون در بازو و ران را مقایسه میکند و سونوگرافی و آنژیوگرافی برای دسترسی مستقیم به عروق خونی در دستور کار قرار میگیرد.

اگر گرفتگی شبانه پا، با اختلالت خواب همراه باشد؛ مطالعات بر روی خواب انجام میشود.

اسپاسم عضلانی چگونه درمان می شود؟

پیشگیری مهمترین نکته در گرفتگی و اسپاسم عضلانی است. به دلیل این که گرفتگی ها با از دست رفتن آب و اختلالات الکترولیت همراه است باید بدن را در شرایط بى آبی قرار ندهیم. اگر کاهش مایع بدن به دلیل یک بیماری به همراه تب یا اسهال و استفراغ باشد، میتوان با پیشگیری از این علایم از کمبود مایع بدن جلوگیری کرد و جلوی اسپاسم عضلانی را گرفت. لذا براى کسانی که در محیط گرم فعالیت میکنند آبرسانی کافی به بدن و نوشیدن آب فراوان به خصوص قبل از شروع فعالیت بسیار مهم است.

ماهیچه ها براى فعالیتی که براى آن ها مدنظر است باید آماده شوند.همانند ورزشکاران که پیش از ورزش به گرم کردن و حرکات کششی میپردازند .سایرین نیز پیش از کار های سنگین مانند کاشت و شخم زدن و برف روبى باید بدن خود را با گرم کردن آماده کنند.

در صورتى که یک ماهیچه قوى و بزرگ دچار اسپاسم عضلانی شود اولین اقدام کشیدن ماهیچه به آرامى است تا چرخه گرفتگی مختل شود و شرایط حاد از بین برود. براى مثال اولین کمک به یک گرفتگی همسترینگ، راست کردن زانو و خم کردن استخوان لگن است تا ماهیچه ها کشیده شده و گرفتگی آن ها رفع شود.

درمان های اضافى بستگی به علت اصلی گرفتگی دارد. براى ماهیچه هایی که دچار تخریب و تنش شده اند، داروهاى تسکین درد کوتاه مدت و ضدالتهابی مانند ایبوبروفن و شل کننده عضلات استفاده میشود.

درمان گرفتگی عضلات صاف مانند گرفتگی روده بستگى به تشخیص و درمان علت اصلى گرفتگی دارد.

گرفتگی شبانه پاها درمان سخت و مشکلی دارند. در گذشته از کوینین براى درمان گرفتگی عضلات استفاده شده است اما این دارو دارای عوارض جانبی نظیر مشکلات خونریزی غیرطبیعی است. سایر دارو ها مانند ویتامین ب کمپلکس و گاباپنتین و دیلتیازم کمک کننده هستند.

 

منبع: https://clinicdard.com/2128/

 



:: بازدید از این مطلب : 17
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 10 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : همیار

علایم نارسایی قلبی در طول هفته‌ها و ماه‌ها متعاقبا ضعیف‌تر شدن قلب و توانایی کمتر آن برای پمپ کردن خون براساس نیازهای بدن ایجاد می‌شوند. نارسایی قلبی در صورت عدم درمان بدتر می شود. رعایت دستورات پزشک بسیار مهم است. اگر شما در شیوه زندگی خودتان تغییرات سالمی را انجام دهید، احساس بهتری داشته و از زندگی لذت بیشتری می‌برید.

شما تنها فردی نمی باشید که مبتلا به نارسایی قلب می‌باشد. افراد بسیاری با نارسایی قلب زندگی می‌کنند. نارسایی قلب یکی از شایعترین علل مراجعه به بیمارستان‌ها در افراد 65 سال یا بیشتر می‌باشد.

سال‌ها طول می کشد تا نارسایی قلب ایجاد شود. در نتیجه اگر شما هم اکنون مبتلا به آن نبوده اما در معرض خطر ابتلا به آن هستید، باید از همین امروز تغییراتی را در شیوه زندگی خودتان جهت پیشگیری از آن انجام بدهید

علت نارسایی قلبی در سالمندان


قدرت قلب در پمپاژ خون به طور طبیعی در نتیجه افزایش سن کاهش می‌یابد که این مورد ارتباط مستقیم با شیوه‌ی زندگی بیمار دارد؛ طبیعی است هرچه زندگی سالم‌تر و با تحرک کافی داشته باشیم قدرت انقباضی قلب حفظ شده و احتمال بروز نارسایی قلب کمتر می‌شود.

عواملی از جمله بیماری‌های عروق کرونر، بیماری‌های دریچه‌ قلب، بیماری‌های مادرزادی قلب و … می‌تواند با تاثیر بر روی عضله قلب سبب ایجاد نارسایی قلب بشود و عواملی همچون مصرف سیگار، تغذیه نامناسب و چاقی، عدم تحرک، فشار خون بالا و دیابت می‌توانند ایجاد نارسایی قلب را تسریع و تشدید نمایند.

علائم نارسایی قلبی در زنان و مردان


نارسایی قلبی در سالمندان با توجه به میزان نارسایی، طیف متعددی از علایم را شامل می‌شود و ممکن است در سیر زمان، علایم ایجاد یا تشدید گردند.

در افرادی با نارسایی های خفیف ممکن است بیمار در ابتدا هیچگونه علامتی را حتی حین فعالیت تجربه نکند، اما به مرور زمان و تشدید نارسایی علایم ظاهر خواهند شد.

از مهمترین و شایعترین علایم نارسایی قلب می توان موارد زیر را نام برد: آدامه مطلب: https://forouzan.doctor/367



:: بازدید از این مطلب : 44
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 10 ارديبهشت 1400 | نظرات ()