آناتومی و عملکرد دریچه‌های قلب
نوشته شده توسط : همیار

قلب انسان از چهار بخش، دو دهلیز (بخش بالایی قلب) و دو بطن (بخش پایینی قلب) تشکیل شده است. برای ورود خون به هر کدام از این 4 بخش دریچه ای وجود دارد. این دریچه‌ها از جریان خون به عقب جلوگیری می‌کنند. دریچه ‌های قلب انسان بافتی هستند که در هر انتهای دو بطن (دریچه‌های پایین قلب) قرار دارند. آن‌ها به عنوان ورودی‌های یک طرفه خون در یک طرف بطن و خروجی‌های یک طرفه خون در طرف دیگر بطن عمل می‌کنند. دریچه های نرمال سه لختی هستند، به جز دریچه میترال که دو لختی است. چهار دریچه قلب انسان شامل موارد زیر است:

  • دریچه سه لختی: بین دهلیز راست و بطن راست قرار دارد.
  • دریچه ریوی: بین بطن راست و شریان ریوی قرار دارد.
  • دریچه میترال: بین دهلیز چپ و بطن چپ قرار دارد.
  • دریچه آئورت: بین بطن چپ و آئورت قرار دارد.

دریچه تریکوسپید

دریچه تریکوسپید که بزرگ ترین دریچه قلب است، دهلیزی بطنی راست نیز نامیده می‌شود. این دریچه دهلیز راست را از بطن راست جدا می‌کند. در واقع دریچه تریکوسپید اجازه می‌دهد تا خون از دهلیز راست به بطن راست جریان یابد و از برگشت خون از بطن راست به دهلیز راست جلوگیری می‌کند. مشکلاتی که این دریچه ممکن است پیدا کند عبارتند از: انسداد دریچه، نارسایی دریچه و تنگی عضله

دریچه ریوی

دریچه ریوی، درچه‌ی سه لتی نیمه هلالی قلب است. این دریچه بطن راست را از شریان ریوی جدا می‌کند. دریچه ریوی اجازه می‌دهد تا خون از بطن راست به ریه‌ها (از طریق شریان ریوی) پمپ شود و در آنجا اکسیژن دریافت کند. این دریچه همچنین از برگشت خون از شریان ریوی به بطن راست جلوگیری می‌کند. مشکلات دریچه ریوی شامل تنگی دریچه و نارسایی دریچه است.

دریچه آئورت

دریچه آئورت به صورت معمول دریچه‌ای سه لختی است. در صورتی که به صورت مادرزادی این دریچه غیر عادی باشد، دو لختی می شود. دریچه آئورت بطن چپ را از آئورت جدا می‌کند. این دریچه اجازه می‌دهد خون از بطن چپ از طریق آئورت از قلب خارج شود و از برگشت خون از آئورت به بطن چپ جلوگیری می‌کند. مشکلات دریچه آئورت شامل نارسایی آئورت و تنگی آئورت می شود.

بیماری دریچه قلب چیست؟

دریچه‌های قلب می‌توانند چندین مشکل داشته باشند که در زیر توضیح داده ایم.

نارسایی یا نشتی دریچه قلب

این بیماری بدان معناست که دریچه کاملا بسته نمی‌شود و خون از طریق دریچه به عقب جریان می‌یابد. این امر منجر به نشت خون از دهانه بطنی به دهلیزها در مورد دریچه‌های میترال و سه لختی می‌شود و یا اینکه در مورد دریچه‌های آئورت و ریوی، به داخل بطن ها نشت می کند. این می تواند باعث شود که حفره‌ها بیش از حد کار کنند زیرا خون اضافی را که پس داده‌اند دوباره جمع می‌کنند. با گذشت زمان، این کار می‌تواند باعث تغییرات ساختاری و عملکردی در حفره‌های قلب شود. این تغییرات، از پمپاژ طبیعی خون در حفره ها جلوگیری می‌کند.

استنوز یا تنگی دریچه

 در این بیماری دریچه به درستی باز نمی‌شود. این امر پمپاژ خون از طریق دریچه تنگ شده را برای قلب دشوارتر می‌کند. قلب باید از نیروی بیشتری برای پمپاژ خون از طریق دریچه سفت (استنوتیک) استفاده کند. این امر همچنین می‌تواند باعث تغییرات ساختاری و عملکردی در حفره‌های مختلف قلب شود که این تغییرات از پمپاژ خون به طور طبیعی توسط قلب جلوگیری می‌کند.

آترزیا

 این بدان معنی است که دهانه‌ی دریچه قلب در دوران کودکی به طور طبیعی رشد نمی‌کند. در این بیماری، از عبور خون از دهلیز به بطن یا از بطن به شریان ریوی یا آئورت جلوگیری می‌شود و خون باید مسیر دیگری برای عبور پیدا کند. این بیماری معمولاً مادرزادی است و سبب نقص در دیواره‌ی دهلیزی و یا بروز نقص در دیواره‌ی بطنی می‌شود.

منبع: https://ghalbe-salamat.com/1849/





:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 15 خرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: