شایع ترین علائم پیچ خوردگی زانو + درمان پیچ خوردن زانو
نوشته شده توسط : همیار

 پیچ خوردگی زانو (knee sprain)

پیچ خوردگی مفصل زانو ممکن است سبب کشیدگی یا پارگی رباط هایی که زانو را احاطه کرده اند شود.

پیچ خوردگی زانو ممکن است خیلی خفیف یا شدید باشد که می تواند مشکلات زیادی را برای فرد ایجاد نماید، بنابراین در صورتی که احتمال پیج خوردگی داده شود، معاینات دقیق تری جهت نوع و شدت آسیب نیاز است.

ساختارهایی که بیشتر در پیچ خوردگی زانو دچار آسیب می‌شوند عبارتند از:

  • آسیب دیدگی رباط صلیبی قدامی (ACL)
  • پارگی منیسک
  • آسیب دیدگی رباط جانبی داخلی (MCL)
  • آسیب دیدگی‌های چند لیگامانی

درمان پیچ خوردگی زانو

پیچ خوردگی زانو، آسیب رباط های اطراف مفصل زانو را شامل می شود. چهار رباط اصلی در زانو به حفظ استحکام این مفصل کمک می کنند. علاوه بر این، رباط های کوچک تر دیگری در این مفصل وجود دارند که منجر به بروز درد بعد از آسیب و صدمه می شوند.

معمولا پیچ خوردگی با کشیدگی اشتباه گرفته می شود. پیچ خوردگی آسیبی است که به رباط ها وارد می شود، و کشیدگی آسیبی است که بر عضلات تاثیر می گذارد.

رباط ها، ساختارهایی هستند که دو استخوان را به هم متصل و امکان حرکت مفصل را فراهم می کنند. رباط های زانو به تسهیل حرکاتی مانند خم و راست کردن مفصل کمک می کنند. رباط های جانبی، مانع چرخش های شدید زانو می شوند.

درمانی که پزشک توصیه می کند به شدت آسیب دیدگی رباط زانو و آسیب دیدگی بخشی از زانوی شما بستگی دارد.

داروی ضددرد

پزشک ممکن است مسکن های بدون نسخه را مانند استامینوفن توصیه کند. اگر درد ناتوان کننده باشد، ممکن است داروی قوی تری برای شما تجویز شود.

درمان های خانگی

شما می خواهید از انجام هر کاری که زانوی شما را بیش از حد تحت فشار قرار دهد و باعث آسیب بیشتر به آن شود، خودداری کنید. این شامل ورزش نیز می شود.

هنگام نشستن یا خوابیدن، می توانید پای خود را روی بالش قرار دهید تا بالاتر از قلب باشد تا تورم را کاهش دهد.

یخ درمانی برای کاهش تورم و درد مفصل

کمپرس یخ روی زانو به مدت ۲۰ دقیقه و هر چند ساعت یکبار می تواند تورم را کاهش دهد (اما ابتدا با پزشک مشورت کنید، به خصوص اگر مبتلا به دیابت هستید). یخ همچنین به کاهش درد کمک می کند و می تواند هرگونه خونریزی داخل مفصل را متوقف کند.

فشرده سازی با بانداژ کردن

یک باند فشاری نیز می تواند به تورم کمک کند، اما مطمئن شوید که زانوی خود را خیلی محکم نپیچید زیرا می تواند گردش خون شما را قطع کند.

اگر باند فشاری درد را بدتر می کند، زانوی شما بی حس می شود، یا پایین پای شما متورم می شود، باند را باز کنید.

علائم پیچ خوردگی زانو

شایع ترین علائم پیچ خوردگی زانو عبارت اند از درد و تورم. معمولا پس از آسیب به زانو و متعاقب آن آسیب به رباط ها، فرد فورا دچار علائم می شود.

گاهی این علائم طی 48 ساعت اول وخیم تر شده و سپس بر اساس شدت آسیب، به تدریج از بین می روند.

شایع ترین علائم پیچ خوردگی زانو عبارت اند از:

  • درد زانو
  • تورم زانو
  • سفتی مفصل
  • ناپایداری/خمیدگی

علت پیچ خوردن زانو هنگام راه رفتن

احساس پیچش در زانو یا حرکت کردن زانو به طرفین یا خالی کردن زانو، در هنگام انجام فعالیت‌های معمولی مانند راه رفتن، به علل متعددی که غالباً به خاطر آسیب دیدگی رباط‌های زانو است ایجاد ‌می‌شوند. دویدن یا راه رفتن می تواند استرس زانو را افزایش دهد و باعث کشیدگی یا پیچ خوردگی زانو شود.

متخصصان ارتوپدی معمولاً با روش‌های غیر جراحی مانند فیزیوتراپی و دارو می‌توانند علت پیچ خوردن زانو هنگام راه رفتن را درمان کنند.

تشخیص پیچ خوردگی مفصل زانو

تشخیص نوع و علت پیچ خوردگی زانو بسیار مهم است. زیرا تشخیص به موقع و درست پیچ خوردگی زانو در انتخاب روش درمانی تاثیرگذار است.

تشخیص پیچ خوردگی مفصل زانو بدین صورت انجام می شود که شامل:

  • انجام معاینات بالینی زانو
  • بررسی حساسیت های زانو در هنگام لمس کردن
  • انجام تست های مربوط به ارزیابی سلامت رباط ها
  • رادیوگرافی و سی تی اسکن از زانو

رادیوگرافی ساده از مهمترین وسایل تشخیصی آسیب های زانو از جمله پیچ خوردگی زانو است که در بسیاری از موارد پزشک ارتوپد بعد از صحبت با بیمار و معاینه وی درخواست تهیه رادیوگرافی زانو را میدهد.

گرچه روش های تصویربرداری دیگر مانند سی تی اسکن، ام آر آی، سونوگرافی و سایر روش ها در بررسی مشکلات این مفصل کاربرد دارد ولی در غالب موارد قبل از تهیه هر کدام از آنها پزشک معالج ترجیح میدهد ابتدا رادیوگرافی ساده زانو را مشاهده کند.

متخصص ارتوپد زانوی شما را معاینه می کند، به تورم و کبودی دقت می کند و از شما می خواهد که آن را به اطراف حرکت دهید تا تحرک شما را مشاهده کند.

علت پیچ خوردن زانو در فوتبال

هر فعالیتی که زانوی شما را از موقعیت طبیعی خارج کند، می تواند باعث پیچ خوردگی زانو شود. برخی از علل ها عبارت اند از:

✅ پیچ خوردگی رباط متقاطع قدامی (صلیبی، ACL) اغلب هنگامی که شما در حال دویدن یا ورزش مانند فوتبال، بسکتبال یا ژیمناستیک هستید، آسیب می بیند. پیچ خوردگی رباط متقاطع قدامی معمولاً در نتیجه پرش یا پیچ خوردن ناگهانی اتفاق می افتد.

✅ همچنین اگر زانوی خود را بیش از حد صاف کنید تا درجه شدید یا در اثر ضربه ای از ناحیه زانو یا پایین پا، ممکن است اتفاق بیفتد.

✅ هنگامی که زانوی شما در ورزشی مانند فوتبال هنگام خم شدن ضربه می خورد، باعث پیچ خوردگی رباط متقاطع خلفی (صلیبی پشتی، PCL) می شود. همچنین سقوط شدید روی زانوی می تواند باعث پیچ خوردگی PCL شود.

ادامه مطلب درمان پیچ خوردگی زانو در فوتبال





:: برچسب‌ها: ورزش برای پیچ خوردگی زانو ,
:: بازدید از این مطلب : 27
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 22 فروردين 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: