سیستیت بینابینی چیست؟
نوشته شده توسط : همیار
سیستیت بینابینی با همان (IC)Interstitial Cystitis یک بیماری دردناک است که در آن دیواره مثانه تحریک شده و ملتهب می شود.التهاب مثانه (سندروم مثانه دردناک) می تواند باعث ایجاد زخم و ضخیم شدن دیواره مثانه شود، که مثانه را بسیار سفت کرده و در نتیجه مثانه قادر به نگه داشتن مقدار طبیعی ادرار در خود نیست.
 

تکرر ادرار در اثر سیستیت بینابینی

از آنجایی  که مثانه در این بیماری سفت شده و خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد باعث تکرر ادرار می شود و افراد مبتلا به سیستیت بینابینی اغلب تمایل به ادرار مکرر در شبانه روز دارند.

کمتر از 8 بار ادرار در روز و یک بار در شب امری عادی تلقی می شود. ولی در موارد شدید التهاب مثانه، ممکن است فرد نیاز به ادرار حداکثر 60 بار در روز داشته باشد.

نیاز به تخلیه ادرار در افراد مبتلا به سیستیت بینابینی، می تواند شدید و کنترل آن سخت باشد. در بعضی از افراد، حتی بلافاصله پس از دفع ادرار نیز این احساس هرگز برطرف نمی شود.

علل سیستیت بینابینی

پزشکان علت دقیق سیستیت بینابینی را نمی دانند، اما بسیاری از محققان بر این باورند که در ابتدا در اثر آسیب به لایه مثانه ایجاد می شود.

در طی تحقیقی، محققان دریافتند که بسیاری از افراد مبتلا به التهاب مثانه پروتئینی به نام فاکتور ضد تکثیر یا همان  APV))antiproliferative factor تولید می کنند که مثانه را به ادرار حساس می کند. این پروتئین از رشد سلولهای مثانه جلوگیری می کند، بنابراین ممکن است در هنگام آسیب از بهبود مثانه جلوگیری کند. 

تشخیص سیستیت بینابینی

تشخیص سیستیت بینابینی معمولاً یک فرآیند ساده نیست. هیچ آزمایش پزشکی واحدی وجود ندارد که بتواند به طور قطعی سستیت را تشخیص دهد یا آن را رد کند.

برای تشخیص سیستیت بینابینی، پزشک علائم و سابقه پزشکی شما را در نظر گرفته و معاینه جسمی و عصبی را انجام می دهد. همچنین ممکن است پزشک در مورد درد مثانه یا لگن پرسشنامه ای به شما بدهد.

سیستیت بینابینی به عنوان یک بیماری زنان در نظر گرفته می شد که تعداد کمی از افراد را مبتلا می کرد. اما در یکی از تحقیقات مشخص شد که 3 تا 8 میلیون زن در ایالات متحده به این بیماری مبتلا شده بودند.

جهت درمان سیستیت بینابینی  به این لینک که وب سایت دکتر کرمی متخصص کلیه می باشد مراجعه نمایید.

 




:: بازدید از این مطلب : 34
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 دی 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: